۲۴ تیر ۱۳۸۸

گزارش بامداد خبر از وضعیت مبهم و نگران کننده بازداشت شدگان 18 تیر

بامدادخبر: با گذشت 5 روز از بازداشت 400 تن از شهروندان تهرانی در روز 18 تیر، هنوز از وضعیت بسیاری از آن‌ها اطلاعی در دست نیست. در پی تلاش خانواده‌های بسیاری از بازداشت‌شدگان در شب 18 تیر و جمعه نوزدهم تیر ماه، مسئولان امنیتی به آن‌ها اعلام کرده‌اند تعداد بازداشت‌شدگان حدود 400 نفر است که از پلیس امنیت به زندان اوین و یا کمپ کهریزک واقع در شورآباد منتقل شده‌اند.

پی‌گیری خانواده‌های بازداشت‌شدگان در مقابل اوین سبب شد تا مسئولان این زندان لیست بازداشت‌شدگان 18 تیر را که در این زندان نگه‌داری می‌شوند، در روزهای شنبه و یک‌شنبه اعلام کنند. اما این لیست تنها شامل نام 90 نفر از بازداشت‌شدگان است و بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان نام بستگان بازداشتی‌شان را در آن لیست نیافتند.

به گفته‌ خانواده‌های بازداشت‌شدگان، ظهر امروز نیز برخی از مأموران امنیتی در پاسخ به آن‌ها که در مقابل کمپ کهریزک پی‌گیر وضعیت فرزندان و یا دیگر بستگان‌شان بوده‌اند، گفته‌اند که حدود صدو‌پنجاه تن دیگر از بازداشت‌شدگان 18 تیر را نیز از کمپ کهریزک به زندان اوین و برخی را نیز به کلانتری شاپور منتقل کرده‌اند. اما خانواده‌های بازداشت‌شدگان پس از پی‌گیری از زندان اوین به خبرنگار بامدادخبر اطلاع داده‌اند که امروز بر عکس روزهای گذشته هیچ اسمی روی دیوار اوین نبوده‌است و مسئولان زندان نیز از ورود بازداشتی‌های جدید اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

اخبار متناقض در مورد وضعیت بازداشت‌شدگان روز 18 تیر، هر روز بر نگرانی خانواده‌های آن‌ها می‌افزاید. مادر یکی از بازداشت‌شدگان در مورد وضعیت فرزندش به خبرنگار ما می‌گوید: "گفته‌اند پسرم را به کمپ کهریزک منتقل کرده‌اند. اما در آن‌جا کسی پاسخ‌گوی ما نیست. فقط از افرادی که از آن‌جا خارج می‌شوند شنیده‌ام که تعداد کسانی که به این کمپ منتقل شده‌اند زیاد است و هر روز به شدت کتک‌شان می‌زنند... آن‌ها حتی به ما اجازه حرف زدن هم نمی‌دهند و می‌گویند حالا حالاها باید کتک بخورند تا بازجویی‌شان تمام شود." او که نمی‌خواست نام‌اش فاش شود در ادامه به خبرنگار ما گفت: "من اکنون بیم آن را دارم که فرزندم را دیگر زنده نبینم. وضعیت این کمپ وحشتناک است. اصلاً به زندان شبیه نیست."

اما کمپ کهریزک کجاست؟

کمپ کهریزک در نزدیکی شورآباد و در بیابان واقع شده‌است و تنها ظرفیت نگه‌داری 250 نفر را دارد. در 23 مهر ماه 1386 مدافعان حقوق بشر گزارشی را منتشر کردند که در آن از بخشی از رفتارهای مسئولان این زندان با متهمان پرده برمی‌داشت. در این گزارش که مربوط به رفتار با متهمان طرح امنیت اجتماعی بود، آمده‌است که تنها از اوایل تیر ماه تا سی‌ام شهریور ماه سال 1386، 13 نفر از این متهمان در اثر ضرب و شتم و شکنجه جان باختند. این در حالی است که در بین بازداشت‌شدگان این طرح افراد کهن‌سالی با سنین 80، 62 و نیز نوجوانان 14 و 15 ساله نیز به چشم می‌خوردند و در بسیاری موارد هیچ‌گونه کیفرخواستی برای آن‌ها صادر نشد.

این گزارش در مورد وضعیت بازجویی متهمان در این کمپ آورده‌است که این افراد روزانه حداقل 4 بار جهت بازجویی و اخذ اعتراف به شدت مورد ضرب‌وشتم و شکنجه قرار می‌گرفتند. این گزارش هم‌چنین شرایط نگهداری این متهمان را نیز چنین توصیف کرده‌بود که در بسیاری مواقع در اثر شکنجه و سوءتغذیه متهمان، کف کمپ از متهمان غش‌کرده پوشیده می‌شده‌است. سهمیه غذای هر زندانی در این کمپ یک سیب‌زمینی در روز است و در گزارش مدافعان حقوق بشر آمده‌است که هر متهم حق دارد تنها یک بار از سرویس بهداشتی استفاده کند که آن هم با ضرب‌وشتم شدید همراه است. هم‌چنین به گفته شاهدان عینی آب این کمپ به وسیله تانکرهای آب تأمین می‌شود و در گزارش مدافعان حقوق بشر آمده‌است که آب زندانیان این کمپ سهمیه‌بندی است و برای شست‌وشوی حتی صورت متهمان نیز آب در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

این کمپ هم‌چنین هیچ‌گونه امکانات درمانی و پزشکی ندارد و تنها در حالتی که زندانی به حالت اغماء درآید وی را به بیمارستان‌های انتظامی منتقل می‌کنند که شکستگی استخوان دست، سر و پا را شامل نمی‌شود.

اما، آن‌چه موجب نگرانی بیش‌تر خانواده‌های بازداشت‌شدگان شده‌است، گزارش‌هایی است که در مورد مرگ سهراب اعرابی منتشر شده‌است. پیکر این جوان 19 ساله در حالی روز دوشنبه تدفین شد که مسئلولان امنیتی و قضایی قریب به یک هفته مرگ وی را از خانواده‌اش پنهان کرده‌بودند، در حالی که مادر وی در طول این مدت همواره از نهادهای مسئول خواسته‌بود تا اطلاعی از فرزندش به او دهند. این امر سبب نگرانی بیش‌تر خانواده‌های بازداشت‌شدگان شده‌است که هنوز هم اطلاع دقیقی از بستگان‌شان ندارند.

منبع : بامداد خبر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر